AMD FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3) aduce progrese interesante în upscaling și Frame Generation, oferindu-le gamerilor performanțe mai bune fără să fie nevoiți să cumpere o nouă placă video ori să facă îmbunătățiri hardware semnificative și costisitoare. Dacă vrei să crești numărul de cadre și să păstrezi în același timp o calitate vizuală ridicată, merită cu siguranță să ai în vedere FSR 3. Însă cât de mare este diferența în jocuri în condiții reale? În acest articol, îți voi prezenta benchmarkuri pentru FSR 3 și FSR 3.1 la rezoluțiile 4K, 1440p și 1080p. De la upscaling la Frame Generation, voi analiza rezultatele pentru a-ți arăta exact ce poate face AMD FSR 3 pentru tine. Așadar, ce mai așteptăm? Să începem:
Ce este AMD FSR 3?
Fiind născut în anii '80, am urmărit cum a evoluat de-a lungul anilor tehnologia grafică pentru jocuri, iar pentru mine, FidelityFX Super Resolution (FSR) de la AMD este una dintre cele mai interesante inovații din ultima vreme.
Deși am prezentat în detaliu această tehnologie într-un articol separat - Ce este AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) și cum funcționează? - aș vrea să o prezint puțin din nou, înainte de a trece la benchmarkuri și la concluzii despre creșterile de performanță la care te-ai putea aștepta de la AMD FSR 3:
Atunci când AMD a introdus prima dată FSR 1.0, era o idee simplă: lua fiecare cadru și îl mărea (upscaling). Cu alte cuvinte, în loc să redea complet fiecare pixel la rezoluția la care te joci, FSR începe cu o imagine cu rezoluție mai mică și folosește apoi algoritmi avansați pentru a o îmbunătăți și redimensiona la rezoluția aleasă. Această abordare face posibilă păstrarea unei calități decente a imaginii în timp ce crește performanța și numărul de cadre, cu prețul unei ușoare reduceri a clarității.
Ulterior, FSR 2.0 a introdus informații din mai multe cadre (date temporale) pentru a obține rezultate și mai bune și mai puține erori vizuale enervante. Actualizări precum FSR 2.1 și FSR 2.2 au rafinat și mai mult calitatea imaginii, reducând efectul de ghosting și îmbunătățind acuratețea culorilor, ceea ce a fost vizibil în special în scenele de acțiune cu ritm rapid.
Acum, avem FSR 3 și FSR 3.1, lansate de AMD în septembrie 2023 și, respectiv, iunie 2024. Acestea adaugă Frame Generation, o caracteristică ce merge mai departe și nu se oprește doar la upscaling, ci folosește inteligența artificială (AI) pentru a crea cadre complet noi între cele redate efectiv de placa video. Astfel, numărul de cadre crește fără a solicita prea mult placa video.
Este similar cu ceea ce face NVIDIA DLSS 3, dar tehnologia de la AMD rămâne accesibilă unei game largi de plăci video, inclusiv celor de la NVIDIA și Intel. Apreciez că AMD nu limitează accesul la cele mai bune caracteristici în funcție de hardware. Chiar dacă nu ai cea mai nouă și mai performantă placă video, tot poți beneficia de ceea ce oferă AMD FSR.
Deci cât de mare este creșterea numărului de cadre, pe care ți-o pot oferi AMD FSR 3 și FSR 3.1? Să aflăm:
Cât de mult cresc AMD FSR 3 și FSR 3.1 performanța în jocuri?
Pentru a afla, am făcut câteva teste pe cont propriu. Am ales șase jocuri care necesită multe resurse - Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, Ghost of Tsushima, Horizon Forbidden West, Remnant II și Starfield - și le-am măsurat numărul de cadre la setări de calitate grafică ultra sau foarte ridicată în rezoluții 4K, 1440p și 1080p. Am folosit trei plăci video AMD diferite: puternica Radeon RX 7900 XT, mai vechea Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600, o placă video cu un preț foarte accesibil.
Mai întâi, am jucat jocurile normal, fără FSR activat. Apoi, am activat FSR 3 sau 3.1 (în funcție de versiunea compatibilă cu jocurile pe care le-am utilizat) folosind presetarea Balanced. Am ales Balanced pentru că este o variantă intermediară bună. Poate că PC-ul tău poate rula decent jocuri solicitante, dar ți-ai dori un număr de cadre mai stabil. Sau poate că sistemul tău nu este suficient de puternic pentru a face față tuturor setărilor la capacitate maximă, așa că ai nevoie de o metodă de a crește numărul de cadre fără ca jocurile să arate groaznic. Presetarea Balanced a AMD FSR se adaptează ambelor situații și majoritatea jucătorilor vor fi mulțumiți de cum funcționează.
Pentru ultima serie de teste, am activat FSR 3 sau 3.1 plus Frame Generation pe presetarea Balanced. Am vrut să văd dacă pot crește și mai mult numărul de cadre și dacă această nouă caracteristică face o diferență sesizabilă.
Am rulat toate aceste teste pe același calculator desktop, folosind Windows 11 Pro (24H2) și următorul hardware:
- Placă de bază: ASUS ROG Strix X870-A Gaming WiFi
- Procesor: AMD Ryzen 9 9900X
- Cooler: ASUS ROG Ryuo III 240 ARGB
- Memorie RAM: Kingston FURY Renegade DDR5-8000 32GB
- Placă video:
- Stocare: Kingston KC3000 NVMe PCIe 4.0 SSD 2TB
- Monitor: ASUS ROG Strix XG32UQ (4K UHD)
- Sursă de alimentare: Seasonic Focus GX-1000
Iată rezultatele înregistrate în toate aceste benchmarkuri de gaming:
Benchmarkuri de performanță în rezoluție 4K: Sunt bune AMD FSR 3 & 3.1?
Când te gândești la Cyberpunk 2077, îți vin în minte imaginile sale superbe și este uimitor să vezi cum FSR 3 îi îmbunătățește performanța. La rezoluție 4K, FSR face o mare diferență. Fără FSR, AMD Radeon RX 7900 XT rulează jocul la doar 23 FPS. Activarea FSR 3 (presetarea Balanced) mărește această performanță cu 74%, la 40 FPS. Adăugarea funcției Frame Generation o duce și mai sus, la 83 FPS, ceea ce reprezintă o îmbunătățire de 261%. Și plăcile din gama inferioară, precum Radeon RX 7600, obțin rezultate mult mai bune, cu o creștere de până la 500% atunci când folosești FSR 3 cu Frame Generation!
Final Fantasy XVI mi se pare unul dintre cele mai complexe jocuri ARPG (action role-playing games) din punct de vedere al calității imaginii, iar FSR 3.1 face o treabă fantastică în ceea ce privește efectele sale vizuale rapide. Placa video AMD Radeon RX 7900 XT pornește de la 42 FPS fără FSR 3.1, dar activând upscaling, numărul de cadre crește cu 67% la 70 FPS. Cu Frame Generation, aceasta ajunge la 101 FPS, o creștere de 140%. Placa video AMD Radeon RX 6800 arată creșteri similare, dar modelul entry-level AMD Radeon RX 7600 nu are aceleași beneficii. Această placă video este prea slabă pentru a înregistra progrese mari datorită redimensionării realizate de FSR 3.1, deși funcția Frame Generation oferă în continuare o creștere vizibilă a numărului de cadre. Pe scurt, AMD FSR 3.1 poate fi fantastic, dar nu va face minuni dacă placa ta video este extrem de slabă.
În continuare, am testat Ghost of Tsushima. Acțiunea se desfășoară în Japonia feudală și oferă unele dintre cele mai impresionante peisaje pe care le-am văzut vreodată într-un joc. Cu FSR 3.1, acest joc rulează incredibil de bine. Pe AMD Radeon RX 7900 XT, am început la o medie de 73 FPS fără FSR 3.1, dar odată ce am activat-o, numărul de cadre a crescut cu 64% la 120 FPS. Activarea Frame Generation l-a ridicat și mai mult, aproape dublându-l la 144 FPS. Placa video mid-range Radeon RX 6800 a înregistrat, de asemenea, un progres semnificativ, crescând de la 48 FPS la 77 FPS (o creștere de 60%) și până la 120 FPS cu Frame Generation, o îmbunătățire de 150%. Chiar și pe placa din gama inferioară AMD Radeon RX 7600, am observat totuși o creștere substanțială, mai ales după ce a intervenit Frame Generation.
Când mă gândesc la Horizon Forbidden West, se remarcă peisajele sci-fi spectaculoase și detaliile bogate, iar FSR 3.1 le face și mai reușite. În rezoluția 4K, Radeon RX 7900 XT rulează la 46 FPS în mod nativ. Activarea FSR 3.1 (presetarea Balanced) crește valoarea la 65 FPS, o îmbunătățire de 41%, iar Frame Generation o ridică la 101 FPS, o creștere remarcabilă de 120%. Și AMD Radeon RX 6800 are de câștigat, ajungând de la 32 FPS în mod nativ la 45 FPS cu FSR 3 upscaling și la 59 FPS cu Frame Generation, o creștere de 84%. Însă, la fel ca în Final Fantasy XVI, Radeon RX 7600 se luptă cu partea de upscaling, ceea ce duce la un număr mai mic de cadre, demonstrând limitările sale pentru redarea în rezoluție 4K cu o calitate foarte ridicată a imaginii. În ciuda capacităților FSR 3.1, această placă video nu are puterea de a face față acestui joc solicitant la astfel de setări.
Pentru mine, stilul de joc rapid și intens în plan vizual din Remnant II face ca acest joc să fie un test perfect pentru FSR. Radeon RX 7900 XT crește de la 56 FPS fără FSR la 130 FPS cu FSR 3.1 și Frame Generation, o creștere de 132%. Alte plăci, precum Radeon RX 6800, înregistrează, de asemenea, rezultate excelente, înregistrând o îmbunătățire de 143%, în timp ce Radeon RX 7600 beneficiază de o creștere modestă, dar totuși semnificativă, de 42%.
Nu în ultimul rând, am rulat Starfield, care oferă un univers deschis și vast, pe care am ajuns să îl iubesc. Fără FSR, Radeon RX 7900 XT rulează acest joc la 62 FPS. Activarea FSR 3 și Frame Generation ridică valoarea la 150 FPS, o îmbunătățire de 142%. Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600 înregistrează, de asemenea, îmbunătățiri mari, de 163% și 158%, dovedind cât de scalabil este FSR pentru jocuri masive precum acesta.
FSR 3 și Frame Generation de la AMD pot face diferența atunci când vine vorba de jocuri la 4K. Creșterile de performanță pe care le oferă aceste tehnologii sunt uriașe pentru plăcile video pe care le-am testat, făcând ca jocurile la rezoluție înaltă să meargă mult mai fluent. Acestea fiind spuse, AMD FSR 3 nu este magic! Dacă ai o placă video din gama inferioară, care se luptă deja să facă față imaginilor 4K sau de înaltă calitate, probabil că FSR 3 nu va salva situația. Ajută, dar nu poate rezolva totul, așa că este posibil să fie nevoie să te joci puțin cu setările: fie reduci rezoluția, fie reduci calitatea grafică, apoi încerci din nou.🙂
Benchmarkuri de performanță în rezoluție 1440p: Sunt bune AMD FSR 3 & 3.1?
Cyberpunk 2077 are reputația de a împinge PC-urile la limită și, chiar și la rezoluția de 1440p, poate fi o adevărată provocare. Dar aici FSR poate face toată diferența. Pornind de la 51 FPS pe AMD Radeon RX 7900 XT, activarea FSR 3 și Frame Generation crește valoarea la 166 FPS, o îmbunătățire de 225%. Radeon RX 6800 înregistrează un progres de 238%, trecând de la 29 FPS la 98 FPS. Placa video de categorie inferioară Radeon RX 7600 înregistrează o creștere incredibilă, de 300%.
În Final Fantasy XVI, la 1440p, Radeon RX 7900 XT începe la 74 FPS nativ, dar ajunge la 167 FPS cu FSR 3.1 și Frame Generation, o îmbunătățire de 126%. În condiții identice, AMD Radeon RX 6800 crește numărul de cadre cu 155%, iar Radeon RX 7600 înregistrează un câștig de 59%.
Atunci când afișează imaginile frumoase din Ghost of Tsushima la 1440p, Radeon RX 7900 XT a crescut de la 124 FPS nativ la 175 FPS cu FSR 3.1 și Frame Generation, o îmbunătățire de 41%. Radeon RX 6800 a trecut de la 83 la 162 FPS (95%), iar Radeon RX 7600 a ajuns de la 73 FPS la 104 FPS, o creștere de 42%. Din ceea ce pot vedea, FSR oferă avantaje mari pentru plăcile din gama medie și inferioară, nu doar pentru cele din gama superioară.
În Horizon Forbidden West, la 1440p, Radeon RX 7900 XT rulează la 70 FPS nativ, dar crește la 87 FPS cu FSR 3 (presetarea Balanced) și la un impresionant 136 FPS cu Frame Generation, o creștere de 94%. AMD Radeon RX 6800 trece de la 51 FPS nativ la 75 FPS cu Frame Generation, o îmbunătățire de 47%. Pentru Radeon RX 7600, numărul de cadre începe la 15 FPS și crește la 22 FPS cu FSR 3 și Frame Generation, o creștere de 47%.
În shooterul plin de acțiune Remnant II, la rezoluție 1440p, Radeon RX 7900 XT rulează la 98 FPS nativ, dar ajunge la 202 FPS cu FSR 3 și cu Frame Generation, o îmbunătățire de 106%. Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600 înregistrează, de asemenea, progrese de 117% și, respectiv, 100%, dovedind că FSR poate fi eficient pentru toate nivelurile de buget.
Atunci când am testat lumea deschisă și solicitantă din Starfield la 1440p, Radeon RX 7900 XT a crescut de la 93 FPS fără FSR 3 la 203 FPS cu Frame Generation, o creștere de 118%. Am observat îmbunătățiri similare cu celelalte două plăci video, 131% îmbunătățire cu Radeon RX 6800 și 138% cu Radeon RX 7600, care arată încă o dată că AMD FSR 3 poate face diferența între o experiență de joc slabă și una excelentă.
Din punctul meu de vedere, soluția AMD FSR 3 oferă creșteri incredibile de performanță la 1440p. Similar cu ceea ce am văzut în benchmarkurile pentru jocuri 4K, FSR 3 este foarte bun la echilibrarea imaginilor de înaltă calitate cu o experiență de joc fluentă.
Benchmarkuri de performanță în rezoluție 1080p: Sunt bune AMD FSR 3 & 3.1?
Trecând la rezoluția de 1080p, FSR 3 a făcut Cyberpunk 2077 incredibil de fluid. Radeon RX 7900 XT rulează nativ la 79 FPS, dar se ridică la 228 FPS cu FSR 3 și Frame Generation, o creștere de 189%. Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600 au înregistrat progrese de 194% și 229%, arătând că AMD FSR 3 este bun și pentru 1080p și că oferă un număr de cadre uimitor chiar și la rezoluții mai mici.
În mod similar, Final Fantasy XVI beneficiază foarte mult de FSR 3.1 chiar și în 1080p. Radeon RX 7900 XT pornește de la 98 FPS și ajunge la 210 FPS cu FSR 3 și Frame Generation, o creștere de 114%. Celelalte plăci video, Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600, au avut creșteri de 132% și de 40%. În timp ce Radeon RX 6800 se comportă excelent, Radeon RX 7600 pare prea slabă pentru o calitate grafică ultra, chiar și cu upscaling FSR 3.1 și Frame Generation activate. Pentru cea din urmă, este clar că ar trebui să-ți reduci așteptările și să folosești cele mai mici setări de calitate grafică.
În peisajele cinematografice din Ghost of Tsushima, la 1080p, Radeon RX 7900 XT crește de la 144 FPS nativ la 197 FPS cu FSR 3.1 și Frame Generation, o creștere de 37%. Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600 înregistrează progrese de 72% și, respectiv, 78%.
În Horizon Forbidden West, RX 7900 XT redă 86 FPS nativ, dar sare la 154 FPS cu FSR 3.1 și Frame Generation, o creștere de 79%. Radeon RX 6800 înregistrează un progres de la 63 FPS la 83 FPS cu Frame Generation, o îmbunătățire de 31%, iar Radeon RX 7600 are o creștere de 39%.
FSR 3.1 îmbunătățește foarte mult acțiunea rapidă din Remnant II. La o rezoluție de 1080p, Radeon RX 7900 XT trece de la 128 FPS la 210 FPS cu FSR 3, o creștere de 64%. Radeon RX 6800 și Radeon RX 7600 înregistrează, de asemenea, progrese de 99% și 94%, demonstrând că FSR 3.1 se scalează bine pentru acest joc și pentru această rezoluție pe hardware diferit.
La 1080p, FSR 3 face ca Starfield să meargă ca uns pe toate cele trei plăci video, inclusiv pe cea entry-level Radeon RX 7600. Radeon RX 7900 XT trece de la 106 FPS nativ la 203 FPS cu FSR 3 și Frame Generation, o creștere de 92%. Celelalte două plăci video afișează rezultate similare, o creștere de 115% pentru Radeon RX 6800 și una de 122% pentru Radeon RX 7600, arătând că FSR 3.1 cu Frame Generation este foarte eficient pentru Starfield la această rezoluție mai mică.
Din ceea ce am văzut, FSR ajută toate cele trei plăci video pe care le-am folosit să obțină un număr foarte mare de cadre la rezoluția 1080p. Este excelent pentru competițiile de gaming sau pentru oricine vrea o experiență de joc cât mai armonioasă.
Sunt impresionat de cât de mult îmbunătățesc AMD FSR 3 și Frame Generation performanța jocurilor la toate rezoluțiile, de la 4K la 1440p și la 1080p. Performanțele sunt adesea duble față de numărul nativ de cadre și asta fără a reduce semnificativ calitatea vizuală, ceea ce face ca jocurile de înaltă calitate să fie disponibile pe o gamă largă de hardware. În opinia mea, AMD FSR 3 reprezintă un pas major înainte în tehnologia jocurilor, ajutând mai mulți oameni să se bucure de o grafică mai bună și de o viteză mai mare în jocuri.
Folosești AMD FSR 3 în jocurile tale preferate?
AMD FSR 3 este în mod clar un mare pas înainte pentru tehnologia jocurilor, aducând caracteristici precum Frame Generation pentru mai mulți jucători, fără să permită accesul doar celor care dețin un anumit hardware. Această tehnologie îmbunătățește numărul de cadre și efectele vizuale, chiar și pe sistemele mid-range, crescând semnificativ performanța în jocuri. Pe măsură ce tot mai mulți dezvoltatori o adoptă, susținerea pentru AMD FSR 3 și 3.1 continuă să crească, iar acestea sunt vești bune pentru jucătorii din întreaga lume. Înainte de a închide acest articol, aș vrea să știu: Ce părere ai despre AMD FSR 3? O folosești? În ce jocuri? Există vreun titlu cu care ți-ai dori să fie compatibilă?