Dacă ești gamer, ai auzit cu siguranță că NVIDIA a anunțat versiunea 4.0 a tehnologiei sale Deep Learning Super Sampling (DLSS), alături de viitoarea sa serie de plăci grafice GeForce RTX 50. În același timp, AMD a prezentat versiunea 4.0 a viitoarei sale FidelityFX Super Resolution (FSR) pe viitoarele sale plăci video Radeon RX 9070. Aceste tehnologii pot crește performanța grafică și calitatea imaginii, DLSS bazându-se pe hardware-ul specializat AI din plăcile video NVIDIA GeForce RTX și pe faptul că FSR este o soluție open-source, disponibilă pe toate plăcile video. Până când se lansează DLSS și FSR 4, alături de o nouă generație de plăci grafice, am vrut să fac o comparație între tehnologiile existente DLSS 3.5 și AMD FSR 3. Am folosit două plăci video entry-level (NVIDIA GeForce RTX 4060 și AMD Radeon RX 7600) în trei jocuri care acceptă ambele tehnologii. Iată ce am constatat:
DLSS 3.5 & FSR 3: Un număr mai mare de cadre pentru toată lumea?
Atât NVIDIA, cât și AMD oferă tehnologii puternice de upscaling. Acestea diferă însă când vine vorba de ecosistem și de compatibilitate. DLSS 3.5 nu este disponibilă decât pentru plăcile video GeForce RTX de la NVIDIA și necesită nuclee tensor AI specializate pentru upscaling și noua funcție Ray Reconstruction (în jocurile compatibile). Între timp, FSR 3 de la AMD este open-source și conceput pentru a funcționa pe o mare varietate de plăci video, inclusiv modele AMD Radeon mai vechi, multe plăci NVIDIA GeForce și chiar plăci video Intel. Această compatibilitate extinsă face ca FSR să fie deosebit de atractiv pentru jucătorii care au hardware ce nu poate rula DLSS. Cu alte cuvinte, pentru oricine care nu are o placă video NVIDIA GeForce.
Sursă: AMD
La fel ca versiunile anterioare, ambele tehnologii fac upscaling de la o rezoluție internă mai mică pentru a oferi performanțe mai fluide fără a sacrifica prea multă fidelitate vizuală. În plus, atât DLSS 3.5, cât și AMD FSR 3 includ tehnici de generare a cadrelor ce pot crește și mai mult numărul de cadre în jocurile solicitante. Aceste caracteristici sunt în general recomandate pentru plăcile video mai noi: AMD sugerează utilizarea tehnologiei Frame Generation din FSR 3 dacă ai o placă Radeon RX 5000 sau una mai nouă, iar NVIDIA spune că ai nevoie de o placă GeForce RTX 20 sau de una mai nouă pentru a profita la maximum de tehnologia Frame Generation din DLSS.
Sursă: NVIDIA
Deci, deși DLSS este disponibilă doar pentru NVIDIA, AMD FSR poate fi folosită pe plăci video AMD, NVIDIA și Intel. Însă, pentru o performanță optimă, nu ar fi mai bine să rămânem la soluția recomandată de fiecare furnizor? Cum ar fi DLSS pe plăcile video NVIDIA și FSR pe plăcile video AMD? Această întrebare nu mi-a dat pace, așa că am decis să răspund la ea testând câteva jocuri atât pe un GeForce RTX 4060 cu DLSS 3.5, cât și pe un Radeon RX 7600 cu FSR 3. Dar, înainte de a-ți arăta ce am găsit, aș vrea să-ți spun și părerea mea despre diferențele de calitate vizuală dintre DLSS 3.5 de la NVIDIA și FSR 3 de la AMD.
DLSS 3.5 vs. FSR 3: Care arată mai bine?
Ambele tehnologii de upscaling pot face minuni atunci când vine vorba de creșterea numărului de cadre, iar dacă nu le-ai văzut deja în acțiune, citește secțiunea de benchmarkuri din acest articol ca să vezi ce vreau să spun. Există însă mai multe aspecte decât performanța brută. Contează și calitatea vizuală: cât de clar arată totul, cât de bine sunt aplicate texturile și cât de bine arată acestea în mișcare și, nu în ultimul rând, cum sunt redate efectele de lumină, precum reflexiile sau umbrele.
În timp ce mă jucam și testam Cyberpunk 2077, The First Descendant și Star Wars Outlaws, am observat că există mici variații când vine vorba de calitatea imaginii, în funcție de tehnologia de upscaling folosită.
În orașul luminat cu neon din Cyberpunk 2077, detaliile s-au păstrat bine indiferent dacă am folosit DLSS sau FSR. Însă, pe presetarea Balanced (Echilibrat), am observat câteva diferențe subtile. Cu DLSS activat, jocul redă o imagine puțin mai clară decât FSR în zonele cu multe detalii precum text, graffiti sau indicatoare luminoase, precum și pe obiectele îndepărtate. FSR produce un rezultat similar și este destul de greu să observi diferențe mari față de DLSS dacă te uiți la capturi de ecran (imagini statice). Însă, atunci când este vorba de multă mișcare, tind să favorizez DLSS în detrimentul FSR, deoarece pare să ofere o experiență de joc mai fluidă și care arată mai bine.
The First Descendant include o mulțime de texturi de înaltă rezoluție și de efecte de ray tracing. Și aici, DLSS de la NVIDIA are tendința de a păstra detaliile subtile ale texturii, efectele și marginile mai bine decât FSR de la AMD. FSR face însă o treabă la fel de bună și abia poți observa diferența. Din nou, dacă ai pretenții extrem de mari, este posibil să observi mai puțină claritate dacă te uiți la lucruri de aproape, ca într-o captură de ecran mărită. Totuși, nu este ceva ce vei observa atunci când joci efectiv jocul.
Al treilea joc compatibil atât cu DLSS 3.5 cât și cu FSR 3, pe care l-am testat și l-am jucat, este Star Wars Outlaws. Spre surprinderea mea, îmi place foarte mult acest joc, deși nu sunt un mare fan Star Wars... 🙂 Jocul oferă o aventură open-world cu locații extrem de frumoase, cu orașe pline de tot felul de personaje, călătorii de mare viteză în timp ce conduci un speeder și chiar călătorii în spațiu și lupte la bordul navei tale furate. După ce l-am jucat o bună perioadă de timp, pot spune că atât DLSS, cât și FSR reușesc să mențină spectacolul vizual aproape intact și destul de aproape de redarea nativă originală. DLSS de la NVIDIA poate păstra detaliile fine un pic mai bine, în special pe haine, droizi și vehicule. Totuși, FSR de la AMD este atât de aproape încât nu-mi pot da seama de diferență decât dacă fac capturi de ecran și le analizez cu zoom.
În toate aceste jocuri solicitante, pot spune că, per ansamblu, calitatea imaginii este un pic mai bună cu DLSS față de FSR. Diferențele vizuale sunt însă atât de mici încât este destul de greu să le deosebești în viața reală. Acestea fiind spuse, să trecem mai departe: mai întâi, îți voi arăta cum am testat DLSS vs. FSR și apoi, voi vedea la ce spor de performanță te poți aștepta de la ambele soluții de upscaling.
AMD vs. NVIDIA: Cum am comparat DLSS 3.5 cu FSR 3?
Atât NVIDIA DLSS, cât și AMD FSR excelează în titlurile solicitante din punct de vedere vizual, care pot împinge cu adevărat la limită o placă video. Pentru testele mele, am folosit o AMD Radeon RX 7600 și o ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition montate în interiorul unui calculator desktop cu următoarea configurație hardware:
- Placă de bază: ASUS ROG Strix X870-A Gaming WiFi
- Procesor: AMD Ryzen 9 9900X
- Cooler: ASUS ROG Ryuo III 240 ARGB
- Memorie: Kingston Fury Renegade RGB DDR5-8000
- Stocare: Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
- Monitor: ASUS ROG Strix XG32UQ (4K UHD)
- Sursă de alimentare: Seasonic Focus GX-1000
- Sistem de operare: Windows 11 Pro versiunea 24H2
AMD Radeon RX 7600 costă aproximativ 1600 lei, iar ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition costă aproximativ 1900 lei. Ambele pot fi considerate plăci video de buget, ceea ce le face alegeri interesante pentru jucătorii care vor performanțe decente în jocuri, dar evită prețurile ridicate.
Pentru a compara rezultatele DLSS vs. FSR, am folosit trei rezoluții în jocurile pe care le-am ales: 4K, 1440p și 1080p și am testat trei scenarii diferite, pentru a vedea exact cum evoluează performanța FSR și DLSS:
- Redare nativă a jocului fără upscaling și fără Frame Generation
- Doar upscaling (FSR 3 pe Radeon RX 7600, DLSS 3.5 pe GeForce RTX 4060, ambele în modul de calitate Balanced)
- Upscaling + Frame Generation
Acestea fiind spuse, mai jos sunt rezultatele măsurate în aceste jocuri solicitante din punct de vedere grafic și concluziile pe care le-am putut trage din ele:
Rezultatele DLSS 3.5 vs. FSR 3 pe GeForce RTX 4060 și pe Radeon RX 7600
În Cyberpunk 2077 la 1080p (setare grafică medie de ray tracing), Radeon RX 7600 începe la 34 fps în rezoluție nativă (fără upscaling) și crește cu aproximativ 79% la 61 fps cu FSR în modul Balanced. Activarea Frame Generation crește numărul de cadre la 112, mai mult decât triplu față de performanța inițială obținută fără FSR. GeForce RTX 4060 trece de la 42 fps în randarea la rezoluție nativă, la 69 fps cu DLSS Balanced (o creștere de 64%) și apoi până la 113 fps cu Frame Generation activat. În final, GeForce RTX 4060 pare să fie cu 13% mai rapidă decât Radeon RX 7600 atunci când utilizează upscaling (DLSS vs. FSR), dar cu doar 1% mai rapid atunci când activează și Frame Generation. În 1440p și 4K, plăcile video obțin o medie scăzută a numărului de cadre chiar și cu upscaling, deși există unele câștiguri procentuale. Totuși, aș spune că jocul este imposibil de jucat în aceste condiții dacă nu reduci calitatea grafică.
Apoi, am trecut la The First Descendant, un joc pe care am decis să-l testez folosind setarea grafică ridicată cu ray tracing de calitate medie. La rezoluția 1080p, Radeon RX 7600 reușește să redea 43 fps în rezoluție nativă și crește cu aproape 50%, la 63 fps, cu upscaling FSR la setarea Balanced. Activarea funcției Frame Generation nu crește numărul de cadre pe secundă în acest joc. De fapt, este o mică scădere în comparație cu atunci când utilizezi doar funcția FSR upscaling, ceea ce demonstrează că, uneori, algoritmii de generare a cadrelor pot limita beneficiul real dacă numărul de cadre de bază nu este deja solid. De fapt, deseori, este mai bine să dezactivezi Frame Generation, cu excepția cazului în care sistemul tău poate menține în mod constant aproximativ 60 fps sau mai mult. GeForce RTX 4060 a început puțin mai sus, cu 51 fps de la început, fără DLSS. Astfel, și rezultatele sale au fost mai bune, ajungând în cele din urmă la 114 fps cu DLSS plus Frame Generation, ceea ce reprezintă un salt de 124% față de numărul inițial. La fel ca în cazul lui Cyberpunk 2077, la rezoluțiile 1440p și 4K, cele două plăci au înregistrat unele îmbunătățiri atunci când au activat DLSS sau FSR, iar GeForce RTX 4060 s-a dovedit a fi deosebit de rapidă folosind combinația DLSS și Frame Generation.
La final, Star Wars Outlaws la setările vizuale ultra a subliniat punctele forte și diferențele fiecărei tehnologii de upscaling. La 1080p, Radeon RX 7600 trece de la 28 fps la 35 fps cu FSR la setarea Balanced, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 25%. Activarea funcției Frame Generation face ca numărul de cadre să crească și mai mult, la 76 fps, un rezultat cu peste 170% mai bun decât cel inițial. GeForce RTX 4060 reușește să redea 42 fps fără DLLS și sare cu 48% la 62 fps cu DLSS la setarea Balanced. Merge chiar mai departe și cu Frame Generation activată, până la 98 fps, ceea ce este cu 133% mai mult decât rezultatul inițial (fără DLSS upscaling sau Frame Generation). La rezoluții mai mari, 1440p și 4K, placa AMD a prezentat uneori creșteri procentuale mai mari, dar acestea nu au fost suficiente pentru a depăși NVIDIA în cifrele absolute ale numărului de cadre. La aceste rezoluții, ar trebui să reduci calitatea grafică, ca să nu mai menționăm că activarea DLSS sau FSR plus Frame Generation s-ar putea dovedi a fi practic obligatorie dacă vrei să te bucuri de un gameplay fluid.
Per total, se pare că atât AMD Radeon RX 7600, cât și NVIDIA GeForce RTX 4060 oferă creșteri semnificative de performanță atunci când sunt activate upscaling și Frame Generation. Deci...
Care oferă o performanță mai bună? DLSS 3.5 sau FSR 3?
Făcând o medie a rezultatelor pentru toate aceste jocuri și rezoluții, rezultă mediile geometrice din tabelul de mai jos (pentru presetarea Balanced):
- La rezoluția 4K, GeForce RTX 4060 obține adesea cifre brute mai mari, dar Radeon RX 7600 poate obține, în unele cazuri, câștiguri procentuale chiar mai mari din Frame Generation.
- La rezoluția 1440p, ambele plăci video îți oferă un salt semnificativ în numărul de cadre atunci când aplici upscaling. DLSS poate oferi un fps ușor mai mare, dar și FSR se apropie cu Frame Generation.
- La 1080p, GeForce RTX 4060 este în general în frunte, deși Radeon RX 7600 nu este cu mult în urmă, mai ales având în vedere prețul său mai mic.
Cu alte cuvinte, făcând o medie a tuturor celor trei titluri la cele trei rezoluții diferite pe care le-am testat, aș putea spune că GeForce RTX 4060 este câștigătorul în ceea ce privește numărul brut de cadre. Totuși, Radeon RX 7600 oferă uneori creșteri procentuale mai mari cu FSR 3, în special atunci când este activată funcția Frame Generation. Este o veste bună pentru gamerii care nu au un buget mare, deoarece pot să profite de o placă video mai puțin costisitoare, dar să vadă totuși creșteri mari de performanță atunci când activează FSR. Dacă pui preț pe fps mai presus de orice și ai o placă modernă GeForce RTX, NVIDIA DLSS 3.5 rămâne cea mai bună opțiune. Pe de altă parte, dacă ai o placă AMD Radeon, atunci FSR 3 este o soluție bună din toate punctele de vedere. Indiferent de drumul pe care îl alegeți sau pe care ești deja, este destul de clar acum că upscaling plus Frame Generation îți pot transforma pozitiv experiența de joc chiar și în cele mai dificile titluri.
Ce părere ai despre DLSS 3.5 vs. AMD FSR 3?
După ce am ajuns la finalul acestui mic experiment, sper că descoperirile mele te vor ajuta să alegi mai ușor tehnologia de upscaling potrivită pentru calculatorul și pentru jocurile tale preferate. Înainte de a pleca, te superi dacă răspunzi la câteva întrebări pe care le am pentru tine? Ești fan AMD sau NVIDIA? Ai o placă video compatibilă cu DLSS sau cu FSR și în ce jocuri ai testat aceste tehnologii? Ai observat îmbunătățiri semnificative ale performanței atunci când ai activat Frame Generation? Spune-mi în secțiunea de comentarii de mai jos.