Magazinele Apple iTunes și Google Play au fiecare mai mult de un milion și jumătate de aplicații disponibile pentru instalare pe smartphone-urile din aceste platforme. Amazon și Windows se apropie de jumătate de milion. Te-ai aștepta ca telefoanele noastre să fie încărcate la maxim cu aplicații, pentru că cineva trebuie să le folosească, nu-i așa? Cînd ne uităm însă la modul în care sunt folosite smartphone-urile astăzi, vedem o realitate diferită, confirmată de mai multe studii. Tu cât de mult folosești aplicațiile de pe smartphone-ul tău? Cum te compari cu ceilalți utilizatori? Citește mai mult ca să afli.
De la muzică la aplicații: milioane de opțiuni și miliarde de descărcări
Apple a reușit să transforme industria muzicală cu magazinul său online iTunes. În 2002, Steve Jobs a convins cele 5 case principale de discuri din Statele Unite, să își pună muzica la vânzare în iTunes. Magazinul celor de la Apple a oferit pentru prima dată o alternativă legală completă, la lumea Vestului Sălbatic ilegal dominată de Napster, Kazaa și BitTorrent. Apple a creat un spațiu de vânzare cu amănuntul, cu controale stricte și cu un design prietenos, care dădea posibilitatea tuturor, indiferent de gradul de cunoștințe de IT, să cumpere muzică pe internet și să o asculte. Consumatorii au primit noul serviciu cu entuziasm. După numai un an, iTunes avea 70% din vânzările legale de muzică, de pe internet.
După câțiva ani, în 2008, Apple avea să reaplice același model în lumea aplicațiilor. La momentul respectiv, distribuirea aplicațiilor ducea lipsa unui spațiu de vânzare cu amănuntul, la fel ca industria muzicală mai înainte. Aplicațiile erau distribuite pe internet de fiecare producător în parte și era nevoie să introduci detaliile de plată la fiecare dintre ei, atunci când făceai cumpărături. Bazat pe succesul fenomenal înregistrat de iPhone, pus pe piață în 2007, Apple lansează App Store, care creează un spațiu de vânzare cu amănuntul pentru aplicații. Apple reglementează strict ce anume pot sau nu să facă aplicațiile și asigură un sistem de plăți unificat din care ia un comision zdravăn.
Consumatorii, din nou, primesc foarte bine App Store și dezvoltatorii, la rândul lor, se entuziasmează la potențialul de a ajunge rapid la un număr foarte mare de clienți. În ianuarie 2011, App Store înregistrează descărcarea de aplicație cu numărul 10 miliarde.
Google s-a înscris rapid din 2008, în cursa de magazine online de aplicații. Într-un model luat în ordine inversă, aveau să introducă descărcările de muzică după aplicații. Microsoft și Amazon își deschid propriile magazine, câțiva ani mai târziu. De notat faptul că Microsoft aduce magazinul online de aplicații pe majoritatea calculatoarelor desktop odată cu introducerea Magazinului Windows din Windows 8.
În lumea smartphone-urilor, magazinele online de aplicații domină distribuirea lor către consumatori. Milioanele de aplicații disponibile și miliardele de descărcări ne-ar face să credem că fiecare smartphone este plin de aplicații. Sau nu e așa?
Când vine vorba de smartphone, nevoile noastre sunt simple
iPhone a avut un succes nemaipomenit de la lansare, deși nu avea decât câteva aplicații care veneau instalate din fabrică. După 7 ani și milioane de aplicații create pentru el, cum arată smartphone-urile noastre astăzi?
Mai jos sunt câteva descoperiri bazate pe cercetări de piață din Statele Unite făcute anul acesta de organizații precum Localytics, Research Now și Pew Research Center:
- Majoritatea oamenilor au doar câteva aplicații pe smartphone. 62% din posesorii de smartphone-uri, au cel mult 20 de aplicații instalate. Pentru 30% dintre ei, nu găsești mai mult de 10 aplicații instalate. Pentru majoritatea oamenilor, nebunia lansării de aplicații a lăsat puține urme.
- Folosirea aplicațiilor este și mai mică. 81% dintre oamenii cu un smartphone folosesc cel mult 10 aplicații pe săptămână. 46% dintre ei folosesc doar 5.
- Promisiuni făcute, promisiuni neonorate. Magazinele imense cu aplicații pot să îndeplinească orice dorință, nu-i așa? Se dovedește că noi dăm o șansă aplicațiilor și le încercăm, dar majoritatea ne dezamăgesc. După o singură zi de folosire, două treimi din utilizatorii de Android și un procent și mai mare de cei de iOS (trei sferturi) le dezinstalează de pe smartphone. Dacă verificăm aceleași aplicații după o lună, nu mai găsim decât puțin peste 3% dintre ele.
E vremea curățeniei generale pe smartphone-ul tău
Concluzia mea este asta: verifică fiecare aplicație instalată pe smartphone-ul tău și întreabă-te când ai folosit-o ultima oară și când crezi că o să o folosești data viitoare. Fii fără milă și dezinstalează aplcațiile care stau degeaba. Multe din ele rulează procese permanente care îți iau din memoria activă, din spațiul de stocare, din puterea de procesare și date din alocația lunară de la operatorul de telefonie mobilă. Profilul mediu de utilizator de smartphone ne spune că ne putem dispensa de cel puțin jumătate din aplicațiile pe care le avem.
Tu câte aplicații ai pe smartphone-ul tău? Încerci frecvent aplicații noi sau preferi să îi lași pe alții să le încerce pentru tine? Lăsați răspunsul într-un comentariu mai jos.